سفر به لائوس


مختصری از تاریخ

لائوس در قرن های ۱۴ تا ۱۸ میلادی در قلمرویی پادشاهی بود اما بعدها شامل سه پادشاهی کوچک تر شد. در سال ۱۸۹۳ فرانسه این کشور را تحت حمایت گرفت و این سه پادشاهی با هم متحد و این کشور لائوس را شکل دادند. این کشور در سال ۱۹۴۵ به اشغال ژاپن در آمد اما بعد از استقلالی کوتاه مدت دوباره مستعمره فرانسه شد. در نهایت این کشور موفق شد در سل ۱۹۵۳ به استقلال برسد.

موقعیت جغرافیایی

لائوس یکی از فقیرترین کشورها در جنوب شرقی آسیاست. کشور کوچکی که به نظر می آید در میان کشورهای بزرگ همسابه اش فشرده شده است. این کشور از شرق با ویتنام، از جنوب با کامبوج از غرب با تایلند و از شمال با میانمار و چین همسایه است.

راهنمای سفر به لائوس

اطلاعات کلی

 زبان: لائو

واحد پول: واحد پول لائوس «کیپ» است که با LAK نشان داده می شود.

فرودگاه: فرودگاه بین‌المللی واتایی که در ۳ کیلومتری مرکز پایتخت لائوس قرار دارد.

آب و هوا

لائوس سه فصل مشخص دارد: فصل گرما که از مارس تا می (اسفند تا اردیبهشت) طول می کشد و دمای هوا در این مدت به حدود ۴۰ درجه سانتی گراد می رسد. فصل بارانی از می تا اکتبر (اردیبهشت تا مهر) است دمای هوا نسبت به تابستان خنک تر و حدود ۳۰ درجه سانتی گراد است. باران های ناگهانی مخصوصا در ماه های تیر و مرداد خیلی متداول  است و در بعضی از سال ها ریزش ها به حدی است که حتی رودخانه مکونگ طغیان می کند.در طول این مدت آبشارها پرآب می شوند و جنگل های سرسبز حیات وحش متنوعی را به خود جذب می کنند. فصل خشک از نوامبر تا مارس (آبان تا اسفند) است در طول این مدت بارندگی کم و دمای هوا حدود ۱۵ درجه سانتی گرد می شود البته شب ها گاهی در مناطق کوهستانی دمای هوا به صفر درجه می رسد. با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل خشک نواحی شمالی لائوس به خاطر آتش سوزی مزارع و جنگل ها کاملا غبارآلود است.

سفر به لائوس

بهترین زمان سفر

بهترین زمان برای سفر به این کشور بین ماه های اکتبر تا آوریل (مهر تا فروردین) است در این مدت هوا گرم و کاملا خشک است.

شهرهای مهم گردشگری

وینتیان: پایتخت خواب آلود و به دور از هیاهوی لائوس که در کرانه های رودخانه مکونگ در نزدیکی مرز تایلند قرار دارد.

بان هوایشای: در شمال کشور و در نزدیکی تایلند قرار دارد.

لوانگ نامتا: مرکز شمال است  و به مسیرهای کوهنوردی جذاب معروف است.

لوآنگ پرابانگ: این شهر در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و پر از عبادتگاه ها و معماری هایی از دوران استعماری ست. شب ها، بازارها شبانه پرهیاهویی در نقاط مختلف این شهر برپا می شود.

کشور لائوس

هزینه های سفر به صورت کلی

هزینه اقامت: هزینه اقامت در لائوس نسبت به دیگر کشورها به طور باورنکردنی ای پایین است. می توانید با حدود ۴۵ هزار تا ۸۰ هزار کیپ یک شب را در اتاقی مناسب در هاستل بگذرانید. یک اتاق خوب شخصی در همین هاستل برای یک شب حدود ۱۵۰ هزار تا ۱۷۵ هزار کیپ می شود. می توانید برای هر شب اقامت در هر نقطه ای از لائوس حدود ۸۰ هزار تا ۱۸۵ هزار کیپ کنار بگذارید. در هاستل های همه شهرها وای فای رایگان ارائه می شود و به احتمال خیلی زیاد در همه آن ها صبحانه رایگان هم موجود است. خیلی کم اتفاق می افتد که هاستل ها آشپرخانه داشته باشند برای همین روی آشپری در این اتاق  ها حساب نکنید. در سراسر این کشور هتل ها و مهمانخانه های مقرون به صرفه ای پیدا می شود که قیمت آن ها از حدود ۱۱۰ هزار کیپ شروع می شود. اگر به دنبال هتلی بزرگ تر با استخر هستید باید برای هر شب حدود ۴۰۰ هزار کیپ هزینه کنید.

هتل های لائوس

هزینه خورد و خوراک: غذا در لائوس نسبت به کشورهای اطرافش گران تر است اما با این حال باز هم می توانید غذا خوری های ارزانی را پیدا کنید. در شهرهای بزرگ می توانید روی غذاهای خیابانی حساب کنید قیمت این غذاها از ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار کیپ بیشتر نمی شود. غذاهای غربی معمولا قیمتی حدود ۳۰ هزا کیپ دارند. اگر به دنبال رستورانی در درجه متوسط می گردید قیمت یک پرس غذا حدود ۱۰۰ هزار کیپ می شود. اگر به آشپزخانه دسترسی دارید می توانید غذاها را خودتان درست کنید. قیمت تعدادی از مود غذایی اصلی را در زیر می آوریم:

یک لیتر شیر: ۲٫۵۵ دلار

یک عدد نان ۵۰۰ گرمی: ۲٫۲۵ دلار

یک کیلوگرم برنج: ۹ سنت

۱۲ عدد تخم مرغ: ۱٫۳۰ دلار

یک کیلو سینه مرغ: ۳٫۵۵ دلار

یک کیلو سیب: ۲ دلار

یک کیلو موز: ۹۹ سنت

یک کیلو پرتغال: ۲٫۷۸ دلار

یک کیلو گوجه: ۲٫۶۲ دلار

یک کیلو سیب زمینی: ۱٫۳۲ دلار

یک کیلو پیاز: ۱٫۵۸ دلار

یک بطری آب ۱/۵ لیتری: ۵۸ سنت

غذاهای لائوس

هزینه حمل و نقل: اگر برای سفرهای ۵ تا ۶ ساعته از اتوبوس استفاده می کنید باید بین ۸۰ هزار تا ۱۳۰ هزار کیپ کرایه اتوبوس دهید. برای اتوبوس هایی که در شب سفر می کنند بسته به مسافت سفر باید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار کیپ کرایه دهید. برای مثل کرایه اتوبوس از شهر لوآنگ پرابانگ تا وینتیان بین ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار کیپ می شود. هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی از حدود ۲ هزار کیپ شروع می شود و  بسته به مقدار مسافت بیشتر و بیشتر می شود. برای سوار شدن در تاکسی و توک توک می توانید چانه بزنید البته هزینه کرایه آن ها از حمل و نقل عمومی بیشتر است. اگر قصد سفر با اتوبوس به کشورهای اطراف را دارید هزینه سفر از پایتخت لائوس با پیتخت ویتنام حدود ۳۳۰ هزار کیپ است اما در صورتی که بخواهید همین مسیر را با قطار بروید باید حدود ۴۰۰ هزار کیپ هزینه دهید.

هزینه بلیط یک طرفه برای استفاده از حمل و نقل عمومی : ۵ سنت

هزینه تاکسی: کرایه تاکسی از ۲/۵ دلار شروع می شود و به ازای هر یک کیلومتر حدود ۲٫۲ دلار به آن اضافه می شود.

شکم گردی در مقصد: در لائوس مهمترین فعالیت هایی که هر کسی در طول روز انجام می دهد غذا خوردن است پس در این کشور مطمئنا می توانید غذاهای خوشمزه ای پیدا کنید:

برنج چسبناک: این برنج از مواد اولیه بسیاری از غذاهای این کشور است به طوری که می گویند مردم لائوس بیشتر از تمام مردم نقاط مختلف دنیا برنج چسبناک می خورند. به طور سنتی این برنج را در سبدهای بامبوی مخروطی شکل درست می کنند.

سالاد گوشت چرخ کرده: این غذا از غذاهای ملی لائوس است و با گوشت اردک، مرغ، گاو و یا ماهی درست می شود. معمولا این غذا را با سس ماهی، آبلیموو سبزیجات معطر مزه دار می کنند. در این غذا فلفل تند زیادی ریخته می شود و اگر مزه تند را دوست ندارید می توانید این غذا را نخورید.

سالاد گوشت چرخ کرده

سالاد پاپایای سبز: این غذا از تکه های پاپایای نرسیده درست می شود و با اینکه ریشه لائوسی دارد اما در کشورهای اطراف هم استفاده می شود. مهاجران لائوسی که در بانکوک زندگی می کنند از این غذا زیاد استفاده می کنند. شاید با دیدن این غذا یاد «سوم تام» تایلند بیفتید اما فرق این سالاد با غذای تایلندی این است که در این بادام زمینی ریخته نمی شود و معمولا آن را با سس ماهی درست می کنند. دیگر مواد این غذا شامل شکر پالم، لیمو، سیر، گوجه، میگوی خشک شده، فلفل و بادمجان خام است. تمام این مواد را در هاون های سنتی می کوبند و این غذا را درست می کنند.

ماهی بخار پز: این غذا معمولا در میان برگ های موز پیجیده و این برگ ها با چوب های کوچک بامبو بسته می شوند. در این غذا علف لیمو، پیاز سبز، سس ماهی، فلفل سبز و … با هم ترکیب و با ماهی پخته می شود. این غذا را معمولا با برنج چسبناک می خورند.

ماهی بخار پز

لوآنگ پرابانگ (Luang Prabang): این شهر در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، شهری جذاب و کوچک که سفر به لائوس را بدون بازدید از آن نمی توان تصور کرد. این شهر پر از کاخ های پادشاهی، معماری های فرانسوی، طبیعتی زیبا و بیش از ۳۰ مکان مقدس است.

لوآنگ پرابانگ

That Luang: این جاذبه در شهر وینتیان قرار دارد و نماد و سنبل ملی و همچنین مقدس ترین مکان کشور است. از بیرون که به این بنا نگاه می کنید بیشتر شبیه قلعه ای در احاطه دیوارهای بلند به نظر می آید اما در واقع دو مکان مقدس با یک گنبد اصلی است که بالاترین قسمت آن ها با ورقه طلا پوشیده شده است.

ونگ وینگ (Vang Vieng): اینجا قطعه ای از بهشت روی زمین است و هر سال گردشگران زیادی به خصوص کوله گردان جوان را به خود جذب می کند. این منطقه در احاطه کوه های بلند، رودخانه ها، صخره های سنگ آهکی و شالیزارهای برنج است و لیستی بلند بالا از جاذبه های گردشگری دارد.

ونگ وینگ

فلات Plateau و آبشار Tad Fane: این فلات در بخش های جنوبی لائوس قرار دارد و به داشتن چشم اندازهای سرسبز، روستاهای قومی قبیله های و بخش های کشف نشده معروف است. در این منطقه آبشارهای جذابی مثل Tad Fane وجود دارد که جذابیت آن را دو چندان کرده است.

استان بوکیو: این استان روستایی و آرام در بخش های شمال غربی لائوس قرار دارد. جاذبه های طبیعی، کوه ها، جنگل های استوایی و زمین های کشاورزی از جاذبه های این منطقه است.

آبشار لائوس

فستیوال ها

سال جدید لائوس: این فستیوال که هر سال در ۱۴ تا ۱۶ آوریل (فروردین) برگزار می شود بزرگ ترین جشن کشور است و به جشن آب هم معروف است. در طول سه روزی که این جشن برگزار می شود باید برای یک آب بازی حسابی آماده شوید.

فستیوال فیل: یک جشن دو روزه است که هر سال در اواسط فوریه (اواخر بهمن) در استان ساینیابولی برگزار می شود. در این جشن فیل های زیادی شرکت و نمایش های جذابی را اجرا می کنند.

جشنواره موشک: این فستیوال در ماه های اردیبهشت و خرداد برگزار می شود و در آن روستایی ها جمع می شوند و موشک های ساختگی را به هوا می فرستند تا از خدا تقاضای باران کنند.

فستیوال های لائوس

 


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: